2024lambermont.reismee.nl

Dag 70. Vaarwel Luigi

Vandaag stond een bezoek aan Cortona op ons programma. Een oud stadje bovenop een berg, 18 km hier vandaan. Twee jaar geleden hebben we daar die twee bijzondere schilderijen gekocht van Luigi en Kate. We hoopten ze daar op dezelfde plek te treffen. Maar voor we zover waren draaiden we een kledingwas. Echter, de wasmachine bleek niet meer erg mee te willen werken. Na tussenkomst van de baas van de camping kon de was uitdraaien, maar vanavond zagen we dat er met dikke vette lettters ERROR in het raampje stond.

We begonnen in Cortona met een bak ijs, waar het ijsje van gisteren helemaal in het niets verdween. Ik wist nog hoe ongelooflijk lekker het ijs daar was. Daarna klommen we, want je klimt echt in Cortona, langzaam door de straatjes. We gingen binnen bij een kunstenaar die hele leuke en aantrekkelijke schilderijen maakte. Maar wat anders nooit gebeurt gebeurde vandaag: Herman had zijn tasje met zijn papieren en geld in de caravan laten liggen. Hij had voor noodgevallen 90 euro in de auto liggen, dus die gingen mee voor een eventuele hap eten.

Uiteindelijk bereikten we het atelier van Luigi en Kate. Luigi was er niet dus hebben we deze keer kennis gemaakt met Kate. Zij maakten samen jarenlang die prachtige schilderijen. Herman vertelde dat we hier twee jaar geleden twee schilderijen hadden gekocht, lang met Luigi hadden gesproken en het jammer vonden hem niet ook te treffen. Kate bleef even stil en zei toen zachtjes " Luigi zal er nooit meer zijn. Het spijt me om jullie te moeten vertellen dat hij is overleden". We waren geschokt. Luigi is in november 2023 overleden na 3 jaar ziek te zijn geweest. Kate gaat nu alleen verder met de schilderijen. We hebben lang gepraat en gekeken, wat ontzettend verdrietig dat zo'n bijzonder en lief mens zo vroeg stierf. Wat een verdriet voor Kate.

Neem eens een kijkje op hun site:

Bij de foto’s staat een foto van Luigi.

Na het bezoek aan Kate zijn we een hapje gaan eten in het stadje. Maar Luigi en Kate zaten in ons hoofd.

Het stadje heeft hele mooie en bijzondere winkeltjes, doorkijkjes, trappen. Ik persoonlijk vindt Cortona mooier dan Montepulciano.

Na ons bezoek aan Cortona hebben we geld opgehaald in de caravan en zijn we boodschappen gaan doen. Na de boodschappen heb ik haren gewassen en hebben we alle handdoeken in een witte was gegooid. Morgen vertrekken we naar Marzabotto en hier was een droger!

We hebben pasta gegeten en zitten nu op het terrasje van de camping met cappucino. We doen morgen rustig aan. Het is 200 km rijden naar Marzabotto. We zien wel hoe lang we er blijven.

Mien

Wat een vervelende dag voor jullie om dit te horen dat is toch schrikken

Alie

“Enjoy your life: it is later than you think.”