2024lambermont.reismee.nl

Dag 69. Montepulciano

Wel, die vele regen die gisteren over ons heen gestort zou moeten zijn, heeft zich gelukkig beperkt tot wat gemiezer. En vannacht is het gewoon droog gebleven. En dat hoort natuurlijk ook zo. Wij zijn dat zo gewend.

Omdat de vooruitzichten voor vandaag prima zijn (wel zon, geen regen en een temperatuur van iets van 25 C), willen we vandaag naar Montepulciano gaan. Daar zijn we 2 jaar geleden ook geweest. Een prachtig oud dorpje boven op een heuvel, verboden voor auto’s en ramvol toeristische winkeltjes waar je de overbekende spiegels en kraaltjes kunt kopen. En natuurlijk de veel te dure geroemde Multipulciano-wijn, die je ook bij de Lidl kunt kopen voor heel veel minder geld. Maar daar kwamen wij niet voor. Wij kwamen voor het stadje zelf en bovenal voor dat ene restaurant waar we 2 jaar geleden heerlijk glutenvrij hebben gegeten.

De zoektocht naar een parkeerplaats bij het dorp verliep iets minder vloeiend. Alle parkeerplaatsen waren vol. En ook vooral gedimensioneerd op de ukkige kleine Italiaanse auto’s. Dus dat is best wel lastig. Ondanks het feit dat het maandag was, waren er toch heel veel mensen daar op bezoek. We waren eigenlijk al in het stadium “laat maar, we gaan terug” toen we een grote lap asfalt zagen met geparkeerde auto’s waar er nog heel veel bij konden. Dus meteen enthousiast onze auto ook neergezet. Toen bleek dat de smaken van de parkeermeter maar 3 keuzes had: camper, bus en minibus. Tja, dat zijn wij niet. En in overleg met andere mensen die stonden te wachten tot wij eindelijk klaar waren, hebben we dus maar besloten om niet te betalen. Bij het aflopen van die parkeerplaats lazen we op het bord dat bij de parkeerplaats stond, dat personenauto’s tussen 08:00 en 15:00 zouden worden weggesleept. Mmmmmmmm. Maar er stonden al zeker 50 auto’s. Wij konden niet geloven dat ze die allemaal zouden wegslepen. Waar zouden ze die moeten neerzetten? Dus verstand op nul en gewoon het dorpje ingegaan. Daar was het bestwel druk. Maar na enig lopen hebben we het restaurant van 2 jaar geleden gevonden. We konden op min of meer dezelfde plaats buiten gaan zitten. En inderdaad, we hebben daar heerlijk gegeten. Glutenvrij, witte wijn met bubbels en natuurlijk een heerlijk dessert. Helemaal top. Een beetje achteraf, dus geen toeristen die je eten van je bord afkijken wanneer ze langs lopen. Windje erbij, heerlijk. Het is net vakantie. 🤪🤪 Daarna heel langzaam terug geslenterd. En jawel, halverwege eindelijk een goede ijswinkel gevonden met allemaal glutenvrije soorten ijs. Dus Marieke heeft heerlijk ijs gegeten. Toen wij weer op die lap asfalt terug kwamen, stond onze auto er gelukkig nog. We hadden niet echt anders verwacht, maar stel je nou eens voor dat ze echt een sleepactie hadden ondernomen. 👹👹 Het was in ieder geval lekker goedkoop parkeren.

Terug op de camping hebben we heerlijk even een dutje gedaan. Dat lukt wel met onze buik vol.

Terwijl ik dit schrijf is er opeens een invasie van muggen. En echt een invasie. Gelukkig is onze caravan helemaal dicht, maar op de zijkanten van onze caravan, op de auto’s, op iedere camper en caravan ladingen muggen. Dus op het moment dat we de caravan in willen gaan we eerst met een bezem alle muggen rondom de deur weghalen. Gelukkig zijn ze momenteel niet op jacht naar bloed. Maar we vrezen dat wanneer de duisternis intreedt dat zal veranderen. Dan zullen we ongetwijfeld worden overvallen door wolken van bloeddorstige muggen. Het zou dus zomaar kunnen dat we ons vroegtijdig terugtrekken in onze caravan.