2024lambermont.reismee.nl

Dag 61. Wegafzetting

Tja, met een camping vol blagen ben je op tijd wakker! De ochtend hebben we besteed aan de vaste klusjes en redelijk op tijd geluncht. En zo konden we tegen 2 uur vertrekken voor een rit door het Abruzzogebergte. Fantastisch, wat een schitterende omgeving. Over, door en dwars door( via tunnels) door het hooggebergte gereden. Adembenemend mooi. Ergens lag aan de kant van de weg een doodgereden dier. Groot, lange bruine haren, spitse snuit, leek verdacht veel op een jonge beer. Maar stoppen konden we niet, en bewijzen dus ook niets. We zijn twee tellen bij een supermarkt binnengelopen en later hebben we in een aardig dorpje een cappucino gedronken. Daar spraken we andere Hollanders. Zij vertelden dat ze hadden gelezen dat de heilge mis om 9 uur zou beginnen, maar dat het gehele kerkvolk op het terras zat en de kerk dicht was. Verstandig van die mensen, zei ik. Mijnheer Pastoor drinkt dagelijks in zijn eentje alle miswijn op, terecht dat de gelovigen nu hun deel komen opeisen!

Nadat we verder reden kwamen we dus echt in de bergen terecht( zie filmpje). De rit kwam uit bij een meer, hoog in de bergen, waar we vorig jaar op een bankje hebben geluncht. Hordes mensen die levensmoe waren blijkbaar, reden daar op elektrische fietsen of op van die twee- naast-elkaar fietsen. Bloedlink op de smalle wegen met voornamelijk Italianen achter het stuur. Aan de andere kant van het meer lag een dorpje en in dat dorpje moesten wij ergens een weg inslaan om uiteindelijk bij onze camping te geraken. Ja......wegafzetting! Geen uitleg behalve dat de weg na half 8 vanavond weer toegankelijk was. Kortom: we moesten dwars door het dorp en die weg was afgesloten. Dezelfde weg terug als we gekomen waren, zou een paar uur rijden betekenen. Herman vond op de kaart een weggetje, en ja dat weggetje zag hij ook in het dorp, en dat is hij opgereden....het bleek een goed idee want we kwamen uiteindelijk op de weg die we moesten hebben. Op dat moment begrepen we ook waar al die tegenliggers op weg naar het dorp vandaan kwamen: die waren dus dezelfde weg terug gereden als ze gekomen waren, om met een giga omweg thuis te geraken. Om kwart voor 7 waren we weer bij de caravan. Het is een gekkenhuis in al die dorpen. We hebben navraag gedaan waar die drukte vandaan komt en het blijkt gewoon te komen omdat heel Italië op 1 augustus vakantie heeft gekregen. Maar eerlijk is eerlijk: we hebben een prachtige rit gemaakt.

Onderweg naar huis kwamen we trouwens ineens een grote hond tegen. Het dier liep langs de kant van de weg en het was duidelijk dat zijn linker achterpoot gebroken was. Herman stopte om water voor het dier te pakken toen er ineens nog vier honden uit de struiken tevoorschijn kwamen. We vermoeden dat ze bij de schaapsherder hoorden. Uiteindelijk is Herman veiligheidshalve in de auto gebleven. Het dier met de gebroken poot hobbelde gewoon verder

Inmiddels is het kwart over 9. De fikkies en de bbq's roken optimaal en gillende kinderen draven over het terrein. Italië viert vakantie👍

Mien

Een rit om niet gauw te vergeten en een gezellige mis op het terras ook mooie foto's in plaats van lekker rustige avond een hoop rook en lawaai