2024lambermont.reismee.nl

Dag 41. Marzabotto

Vanmorgen gingen we dus op kurkentrekkerjacht. Nou zeg, daar moet je hier echt rijk voor zijn om zo’n ding te kunnen kopen. En aangezien wij gierig zijn besloten we om geen 10 euro neer te leggen voor een kurkentrekker, maar eerst te kijken of we hem elders 0,50 euro goedkoper kunnen scoren.😁

Het warme eten tussen de middag bevalt ons wel en nu heb ik dus vanmiddag gekookt en vanavond een makkie gehad met een salade.

We waren nog even bij de monumententuin op de berg binnen gelopen. Dat herinnert aan de slachtpartij die de Duitsers hier hebben aangericht.

Het Bloedbad van Marzabotto vond plaats in de herfst van 1944 tijdens de Tweede Wereldoorlog in het gebied rond het dorpje Marzabotto in het bergachtige gebied ten zuiden van Bologna. Het was de ergste massamoord op burgers die tijdens de oorlog door de Waffen-SS in Italië is gepleegd.

Vorig jaar had ik een steen beschilderd en er in het Italiaans een gedicht op geschreven ter herinnering aan de slachtoffers. Deze steen hadden we ergens onder een soort ijzeren tafel gelegd, tussen vele anderen. Tot mijn grote verbazing stond mijn steentje nu bovenop de tafel helemaal vooraan, als een soort welkom. Ik moet zeggen dat het me buitengewoon ontroerde.

Nadat we geluncht hadden zijn we richting zwembad gelopen. Ik heb gewoon niet zo' n behoefte aan grote activiteiten en mijn hoofd vindt het ook fijn als ik op zeer laag tempo leef.

Helaas ging het onweren en ben ik het bad uitgegaan om de dakramen dicht te doen en dat soort klusjes. Ja, er viel wat regen, maar dat hield ook weer op na drie minuten. Dus uitendelijk zijn we om 5 uur met een boek op het terras gaan zitten.

Vanavond heb ik met buurjongetje Jim steentjes beschilderd met viltstiften en liedjes gezongen. En het is hier vroeg donker, dus de lantaarntjes die we met ons feest kregen komen zeer goed van pas.


Reacties

Reacties

Ellen

Wat bijzonder dat jullie jouw steen weer tegen kwamen ♥️, ik weet zelf maar al te goed hoe leuk dat is 😍!!

Mien

Wat een geweldige dag dat jullie steentje daar op tafel zag staan heel bijzondere en leuk.

Marjan Witzel

Dat steentje! Wat bijzonder. Maar het zal ongetwijfeld een heel mooi steentje geweest zijn, jouw artistieke prestaties kennende!

Herman

Bij de foto’s staan 2 foto’s van de steen met daarop het gedicht in het Italiaans.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!