2024lambermont.reismee.nl

Dag 26. Lang leve oranje

Vannacht hadden we regen. En hoe! 5 uur lang werden we verwend met bakken en bakken water. Vanuit de caravan zag ik riviertjes stromen waar eerder paden waren. Maar zoals gezegd: dat was vannacht. Toen wij om 10 uur opstonden was al dat water reeds de grond in getrokken. Het gras was zowaar droog en de paden lieten niets merken van de enorme hoeveelheid water. Om half 11 hadden we volop zon en dat is zo gebleven.

Gisterenavond moest Oranje tegen Turkije voetballen. Nu hebben wij zeer bewust geen tv aan boord, dat geeft ons namelijk een prachtig excuus om dingen niet te weten. Maar, we wisten natuurlijk wel dat Oranje ging spelen. We zijn nl niet blind. En als we naar onze caravan liepen vanaf de douche, moesten we langs een setje gewichtige Oranjefans. De hele buitenkant was versierd. Er was speciaal een tent neergezet door de camping om de Hollanders, of Turken, hun pretje te geven.

Nu zijn wij absoluut dol op voetbal. De dag voor een wedstrijd slaan we met alle andere enthousiasten drank in en lekkere hapjes. Ik geef toe dat we dit gedrag ook rustig op andere dagen vertonen🙈. Maar goed, dan is het tijd voor de wedstrijd. En daar zit ons probleem: we kunnen niet kijken. Ook niet als er een feesttent met grote TV klaar staat. Het probleem bij ons is nl dat bij Herman zijn bloeddruk omhoog gaat van de spanning en er zich bij mij een heel ander, uiterst gênant, fenomeen zich voordoet. Ik ga me bemoeien met de stijl van spelen! Ja! En dat uit zich in afkeurende geluiden( dàt is nog het minste) die halverwege de wedstrijd al zijn uitgegroeid tot aanwijzingen, keihard commentaar terwijl ik de spelregels niet ken, en soms zelfs een scheldwoord. Het mag duidelijk zijn dat je ons dus niet in je voetbaltent wilt hebben. Ofwel je kunt halverwege 112 bellen omdat Herman zijn bloeddruk over( of onder) de rooie gaat, ofwel je hebt een gillende fan die geen fluit verstand heeft van de regels( en die giftig wordt als de scheidsrechter niet naar haar luistert). We hebben onze kinderen beloofd ons afzijdig te houden van de wedstrijden. Deze blamage willen we ze niet aandoen. Maar om nu ook te stoppen met het inslaan van 'n hapje en een drankje om het voetbal feestje op onze eigen wijze mee te vieren gaat te ver. En zo hebben wij dan op onze manier genoten van de leuke kanten van de wedstrijd.

Vandaag hebben we dan ook rustig aan gedaan. Omdat we morgen weer verder reizen, heb ik alvast het eten geregeld voor morgen. Lekker makkelijk als je na een dag rijden tafeltje dek je in je eigen koelkast vindt. We hebben feestelijk geluncht en geproost op Oranje🥂. Vanmiddag hebben we gezellig een dutje gedaan in onze luie stoelen. De spanning van de voetbalwedstrijd en de roes van de overwinning moesten even tot rust komen.

Alie

Ben blij dat ik ook niks van voetbal weet en zo heerlijk rustig als je je van al die opwinding niets hoeft aan te trekken.