2024lambermont.reismee.nl

Dag 19. Clermont Ferrand

Vandaag was wederom een "actief dagje". Dwz dat we niet alleen met een boek in de zon hebben gezeten. Geheel vrijwillig was dit niet, maar aangezien er geen zon was en de temperatuur wat herfstachtig aandeed, besloten we iets te gaan ondernemen. Tensotte is een stad bezoeken bij 30 graden ook niet alles. Dit mooie voornemen ( gisterenavond reeds geboren) nam niet weg dat we eerst lekker hebben uitgeslapen. Maar na de lunch waren al onze smoezen om actief te worden op, dus vertrokken we naar Clermont Ferrand.

We begonnen met eerst voor het verkeerde park te staan. Zielsgelukkig dat we de auto echt voor de ingang van het park konden zetten(onze wens om actief te zijn kent tenslotte zijn grenzen)....Ja, was het maar zo'n feestje. Verkeerde park! Terug de auto in en dwars door de stad naar het centrum. Daar was de Jardin Lecoq. Een in Engelse stijl aangelegde tuin midden in een stad. Tot ons grote genoegen(we zijn en blijven Hollanders) konden we de auto op zondag gratis parkeren op zo' n 200 m lopen van de Jardin af. En het was inderdaad de moeite waard. Een oase van rust in een drukke stad. Er waren veel gezinnen en studenten die het park gebruikten als ontmoetingsplaats om samen wat te drinken of meegebracht eten te nuttigen. Of zomaar gezellig op het gras bij elkaar te zitten kleppen. Precies zoals je het in Amsterdam ziet in het Vondelpark of het Sloterpark. Verschil met de Hollandse parken waren de prachtige mozaïeken van planten, en de verscheidenheid van bomen. In het midden stond een restaurant met terras en een fraaie draaimolen(tegen betaling) voor kinderen. Nadat we alles hadden bekeken en een kopje koffie hadden gedronken, zijn we te voet de binnenstad gaan opzoeken. In Amsterdam zijn de winkels in de binnenstad open op zondag, hier alleen de kerk en, op een groot plein, de daaromheen liggenden horecagelegenheden. Smalle straatjes, oude huizen en bij het plein de Basilique Notre-Dame-du-Port.

We zijn de basilique in geweest en inderdaad: de gebrandschilderde ramen zijn mooi. Graag had ik her orgel gehoord, want ik vermoed dat dit schitterende klanken voortbrengt. Een kaarsje opgestoken voor een zieke vriendin, en daarna teruggekuierd naar de auto. Al met al hebben we toch zo'n 5 km weggewandeld vandaag.

En daarom nemen we zo een lekker stukje chocola bij de thee en gaan we een spelletje doen om uit te rusten.

Morgeochtend bijtijds op want dan staat ons een rit van 300 km te wachten naar Méjannes-le-Clap.

Eva

Een super gezellige dag dus! Eigen broodjes meegenomen?

Marieke L.

We hadden op de camping al geluncht. Hebben eerst de regen over laten trekken.

Alie

Fijn dat je ons meenam op excursie naar dat prachtige park.